28/2/08

Sonografies 6 - Manyonyota

Després d’un petit impàs, d’una breu sequera sonogràfica i una de llarga pel que fa a la pluviometria, arriba l’episodi número 6, que duu per títol “pluja suau” en el ja estimat swahili.

Fa dies que necessitem bona pluja al nostre país. És per això que el webcast el comencem amb una fina pluja enregistrada des del balcó de casa.

Anirem de visita a Essaouira, una ciutat de la costa atlàntica del Marroc. Guiats per un usuari de FreeSound, caminarem per diferents indrets de la ciutat, a l’estil dels “sound seeing” podcasts.

Biodata publicava fa unes setmanes un "exercici avançat de misantropia". El nom no podria estar més ben trobat: realment convida a la misantropia. Aquesta és una d'aquelles peces que cal estar d'humor per escoltar. La versió original és monoaural, però, què dimonis! Això no és un programa experimental, no?

A la darrera part del Sonografies, ens entretindrem visitant diversos intrets significatius en l'enregistrament, ara fa 44 anys, de la película Deserto Rosso. Una història de sociopatia moderada, on la protagonista necessitava fugir de l'entorn fret i industrial on vegetava, per tornar a connectar-se a la natura, al món, a la bellesa... Sembla que en aquest film té molta importància el llenguatge del color i també el disseny de so, i això no és una idea pròpia. Adriano Zanni, fa un particular homenatge a la cinta revisitant, 43 anys més tard, els indrets on es va rodar. De la seva ma, gaudirem del mar i les fàbriques, dels cotxes i els ocells...

Tanquem amb un dels darrers treballs que publica Intoxik. Potser tindràs la sensació que el buffer està ple i el sistema no pot reproduir correctament la música electrominimalista amb errors temporals. No et preocupis, no és problema del teu ordinador.

Continguts:

Descarregar l'arxiu

7/2/08

Sonografies 5 - Neno na mvua

Són les tres de la matinada i els escombriaires encara passen pel carrer enduent-se les nostres noses. Així comença el cinquè episodi, expressant (neno) el desig de pluja (mvua).

Pluja, turmenta, aiguat refrescant ple de petits detalls i vigor, el que ofereix Klankschap des de Freesound. Un d’aquests paisatges sonors relaxants, per perdre-s’hi una bona estona.

Mentre tant, escoltarem a Claudia Wegener, una de les artistes que col·labora a la publicació Autumn Leaves, que començàrem a escoltar fa dues setmanes. Ella practica una escriptura auditiva. Passejant per grans ciutats, enregistra les paraules que evoquen els sons, i nosaltres les escoltem.

Explorant aquells treballs d’Automn Leaves que se serveixen de la paraula per desenvolupar l’art sonor, trobem un dels més estrambòtics: una peça de Goran Vejvoda que experimenta la reflexió de les paraules que expressen idees essencials de l’art sonor, sobre les quals ell treballa. Paraules que es reflecteixen, de veus reals o sintètiques, relligats d’idees curiosos, humorístics, obvis, absurds, poètics, tot amb una estètica ben senzilla i poc recarregada.

Una altra peça ben interessant és la de Els Viaene i Chris Watson, una composició de meta-art sonor: L’extracte d’una entrevista entre ambdós artistes on podem conèixer la filosofia de Watson.

Les participacions de Hildegar Westerkamp i Zoë Irvine, continuen explorant l’expressió oral en l’art sonor. D’una banda, la composició de Westerkamp sobre el paradigma de la veu masculina al 1985, i la seva associació a determinats missatges. De l’altra, el fet de la immigració present a la nostra societat, amb Irvine.

Els paisatges sonors del cos humà, centren el contingut de la darrera peça que escoltarem d’Autumn Leaves (si més no per una temporada). El text, descriu la manera en què es va “descobrir” l’estetoscopi, i com això ha dut a l’home a disposar de noves sonografies. L’autor, Tom Rice, elabora el seu discurs al voltant de l’antropologia del so.

En aquest programa, també sentireu com sona la pulsació de les pues d’un cactus assecat d’Austràlia, encendrem una llar de foc i assistirem a un divertit passeig en barca, tancant l’espectacle amb un castell de focs.

Dues composicions, l’una sonora i l’altra musical (per una altra vegada em pensaré millor aquesta separació), completaran el material d’aquesta setmana:

El pop electrònic, obscur i ambientalista d’Artemis i una novetat de la xarxa, la darrera publicació de la netlabel [alg-a]; la segona part de Distantes, un títol que Coeval publicava fa un temps amb el segell japonès Minusn.com.

Molt de material, sí, però sobre tot, una gran experiència per escoltar i deixar-se transportar.

Continguts:

* The Freesound Project
** Autumn Leaves, Gruenrekorder

Descarrega l'arxiu